Peters taxibolag växer med snabb service och hög kvalitet
Inget "var god dröj" här inte
Peter Ajaxon på Sverige Taxi Västerås har David Ahlén på RingUp/Västerås som IT- och telekomansvarig för sitt bolag. – Jag vill fokusera på att driva bolaget och låter de som är specialister på det andra ta hand om det. David ser alltid till att jag får de bästa lösningarna för min verksamhet, säger Peter.
Peter Ajaxon i Västerås är en driven entreprenör inom taxinäringen. Nyligen vann han en stor del av en offentlig upphandling som Västmanlands läns landsting och kommunerna i länet gick ut med. – Avtalet börjar gälla till sommaren och då måste jag utöka de 63 bilar jag har i dag med ett 50-tal till. Men det ska inte vara några problem. Det är inte den enda affären han gjort på sistone. Nyligen köpte han Taxi 96 000 i Sälen där fem bilar ingår. – Affärsidén är att köra där behovet är som störst för tillfället. Under vintersäsongen kör bilarna i Sälen. Under sommaren flyttar de söderut och kör i Halmstad och Båstad, då trycket är som störst där. De har även kört en del under Sweden Rock utanför Sölvesborg i Blekinge, fortsätter Peter.
Valde RingUp Me Till verksamheten i Sälen har RingUp/ Västerås sålt den egna växellösningen RingUp Me. Det är en molnbaserad telefonilösning där alla servrar finns i Sverige, vilket borgar för kvalitet och säkerhet, samt en ständig utveckling. – Det innebär att all telefoniverksamhet såsom företagstelefoni, växelfunktionalitet med mera, enkelt kan nås via en kommunikationslösning i molnet som inte längre kräver någon fysisk plats. Lösningen har en stor flexibilitet och kan anpassas då behoven förändras. I lösningen ingår också konsultation, förstudie, installation, driftsättning, support och service, upplyser David Ahlén på RingUp/Västerås. Peter Ajaxon poängterar hur viktigt det är med en fungerande telefonilösning i hans bransch. – För vårt Sälen-bolag har vi lagt upp det så att samtalen går direkt ut till bilarna. Svarar inte chaufför nummer ett så går samtalet vidare till den chaufför som är ledig och kan svara. Som taxiföretag måste vi kunna ge snabb service och en sådan här lösning känns helt rätt för oss, säger Peter.
Tar hand om allt David Ahlén fungerar som IT- och telefoniansvarig för bolaget – Han vet vilka datorer jag behöver, vilken mjukvara som passar bäst till min verksamhet, vilken telefoni jag behöver. Hans kollega Mikaela Jenedal-Thober hjälper mig att hitta de bästa och de mest kostnadseffektiva abonnemangen. RingUp/Västerås i samarbete Med RingUp/Mobilect i Örebro hjälper oss även med montering av utrustning som taxametrar, alkolås, skolskyltar med mera, säger Peter som har en spännande väg fram tills att han blev entreprenör i taxibranschen. – Jag arbetade först fem år på McDonalds och utbildade mig till arbetsledare. Jag har sedan arbetat som försäljare, som idrottslärare, haft blandade lärarvikariat och jobbat på ICA:s lager, bland annat som biträdande lagerchef. Under 1990-talet började jag köra på fritiden. 2000 köpte jag egen bil och började köra för Taxi Kurir i Västerås.
Partybuss Fyra år senare startade han Ajax Taxi som även hade limousinservice och en minibuss med karaokeutrustning som framförallt var en partybuss som rullade om helgerna. – Tillsammans med en annan kille som hade budfirma, lade vi anbud vid en färdtjänstupphandling och fick den. Då startades Taxi Exakt som är det juridiska namnet på det bolag som senare anslöts till Sverige Taxi. Sedan 2014 äger jag själv aktierna i bolagen för Västerås, Enköping och Sala som ingår i Sverige Taxi. Jag har lagt mycket resurser på marknadsföring och att höja kvaliteten. Våra chaufförer ska ge kunderna det där lilla extra. Vi har kommit en bit på väg, men det finns fortfarande mycket mer att göra, menar Peter.
|
|